Cajon's in Irish music

  • Leider muss ich des öfteren die Session mit einem Cajonprügler, neulich sogar noch sein bester Kumpel mit Bongos! dabei, ertragen.
    Die Cajon allein ginge ja zum Teil grade so noch, aber die Bongos sind der echte Killer gewesen.
    Die Session läuft zwar unter der Bezeichnung:"Sehr lebendige und musikalisch hervorragende Folk- Session mit verschiedenen Stilen der keltischen Folk- Musik und des Lieds."
    Aber meiner Meinung nach sind Cajons oder ähnliches dort absolut fehl am Platz, von Bongos mal ganz abgesehen.
    Ausnahmen mag es geben, es ist möglich eine Cajon derart moderat zu spielen, dass sie einigermasen reinpasst, aber beim ersten Snaregeräusch aus der Kiste, ist alles im Eimer finde ich.
    Der einzige Vorteil am Cajon ist der eingebaute Sitz und der höhere Heizwert im Bezug auf eine Bodhrán :D
    Leider ist das hier die einzige Session weit und breit.

  • Moin. moin...

    Das mit dem Artikel davor ist immer so ne Sache.

    das und die, habe ich ja schon gehört aber der???

    Jetzt mal im Ernst das sind selbstgemachte Leiden die wir unserer deutschen Grammatik verdanken.

    Ich würde jetzt nach dem ich drüber nachgedacht habe sagen, das Cajon weil es ein Sachgegenstand ist. Weder mänlich noch weiblich.

    Dann wäre der Drops gelutscht.

    Gruß der Benny



  • Laut Wikipedia:
    Der Cajón.
    Egal ob männlich, weiblich oder sächlich, so eine Kiste hat meiner Meinung nach in der irischen Musik nichts verloren und zu suchen.



  • Generell ist ja auch gegen das Cajon in irischer oder irisch/ keltisch anmutender Musik nichts zu sagen. ;o)) Wenn es gut gespielt ist.

    Nur in der Session sollte man so etwas tunlichst vermeiden. ;o)

    Gruß der Benny



  • So schliessen sich die Kreise...
    Die gute Frau (Anne Breick) ist in der Samba-Szene ein ganz bekannte Spielerin und Lehrerin.
    Im Grunde so gut und weit vorne wie Rolf oder Guido bei den Bodhranis. Und das ist schon ne Leistung, weil die Szene viel größer ist und Dutzende ihr Geld mit Samba verdienen (wollen).

    Anne ist "schrill" und schillernd und das meine ich jetzt als Kompliment :P:D ...

    Guckst Du
    http://www.ayebeegroove.de/

    Kann mich Kain nur anschliessen, ein Tourbesuch lohnt sehr:)

    Gruß

    Winfried

  • Zitat

    Original von Uwe Beyer

    Hat wer noch eine andere Quelle oder einen native speaker für spanisch (ähhmm... peruanisch?) zur Hand?




    Peruanisch gibt es nicht :D
    Entweder sprechen die Spanisch oder Quetchua bzw. Aymara. Das sind die beiden indigenen Sprachen, die vor allem im Hochland überlebt haben.

    ßmodus aus>

    Ich kenne zwar Peru ein bischen - aber die Kisten sind uns da nie begegnet. Die Cajon hat halt nicht den Siegeszug in die peruanische Musik geschafft wie die Bodhran in die irische Musik. In Peru sind es halt Flöte (Quena), peruanische Mandoline, Charango - bzw. Trompete, Tuba etc mit Snare und Pauke bei Umzügen etc.

    Ciao
    Christian

    Ciao
    Christian

    Das Wichtigste in der Musik steht nicht in den Noten.
    [SIZE=1]Gustav Mahler[/SIZE]

  • I agree with the general opinion and would not play cajon in an Irish-Folk-Session. I like to hear and play cajon to irish musik, but it is unusual to hear it in a pub. But...

    - should the "irish" bouzuki not also stay at home? Did anyone complain, when this instrument became a traditional instrument? Even the history of our Bodhrán is dubious...

    - piano accordion vs. button box, an endless discussion. But both instruments are quite "modern", one is accepted, the other often not.

    - what's about the style of playing an instrument? A guitar can (and will) be played with jazz/rock/folk chords and rhythm. That's allowed, why not the cajon?

    and finally:
    - are we able to define, what is accepted in a traditional irish session?

    As I wrote, I wouldn't play cajon in a session, but if someone else plays it in a proper style, why not? Maybe, in 20 years, innovative instrument makers will develop the irish cajon and we will all join an accordant forum :D

    Gruß, Andreas

    Celtic Cowboys - Irish Folk, Bluegrass, Country, Blues -

    Bestes Countryalbum 2011: "A Simple Life"

  • Hej Andreas,
    It isn't a question of complaining. Banjo's, Bodhrans, etc can be played in a moderate sensitive way with feel for rythm and nuance. I have never heard any-one getting to let his cajon "sing" like a Bodhran player. Like I said before, I like the cajon in a play full of fire and drive in a more spanish setting then in Irish but that's only my opinion. I have been in sessions where it was tried to play in a modest way but still it came above every instrument. I also think that often people don't make remarks to keep the peace allthough we have some friends here who would make comments :D I don't know when the cajon started to make an entrance in Irish music but they are loud and that's no personal opinion. I also see people changing over from the Bodhran towards cajon. Why I ask myself? I'm also aware that some cajon players just don't take positive critisism just like some Bodhran players who just "bang" away. Its all in the feeling for the Irish trad and sorry mate I just don't feel that when I hear a cajon. Its just drumming in my ears. I hope I don't offend any-one, just a personal opinion ;)

  • Bodhro, I don't feel offended, I think this point has a more general character: how to deal with new instruments in traditional music. When an instrument like the cajon is accepted on stage even to traditional irish music, why should it not be played in a session? I'm sure, that it is possible to play the cajon in a session without overtrumping all other players. May be I have to try it one time 8) but I know, I will be lonesome after a while... The problem is the expectation, which we have for a session. Some instruments fulfill a "political correctness", other not. I have to admit, that I feel the same, I also hate shaking eggs or trumpets in a session, even if McGoldrick has a wind section on his CD's. And there I see another "problem": the music from i.e. McGoldrick or Flook is wonderful, it would be great to play with them in a session. But the way, how they play their music is not really traditional. Is it still a session how we expect it? Or to reword: Isn't it just a question of taste?

    Gruß, Andreas

    Celtic Cowboys - Irish Folk, Bluegrass, Country, Blues -

    Bestes Countryalbum 2011: "A Simple Life"

  • Hey
    I think the question is not: How do we deal, but how does the tradition deal with new instruments. It's a living tradition, so new instruments may be accepted or rejected. The Bouzouki was accepted, a tuba might never be accepted. The Bodhran has fought a long battle but seems to be accepted now.
    So it might take a bit longer, but it will be settled at some point by the majority of the players of Irish Trad.
    All the best
    Rolf

  • And with that last conclusion of Rolf we may close this discussion and play some tunes. Take care you all and have a great christmas. See You out there with or without cajon, Bodhrans, spoons, shaky eggs, wuzzles, bones and even a coffee machine as long as we respect eachother we are on the right track. ;)
    Ron
    P.S.
    And what about flutes?Haha no we won't go there! :D